diumenge, 12 de gener del 2014

ELS NOSTRES SOCIS: MARGARITA BERTRAN SERRA:

Després de la interrupció per vacances de Nadal, reprenem aquesta sèrie de reportatges sobre ELS NOSTRES SOCIS. Avui és el torn de

MARGARITA BERTRAN SERRA


La Margarita va néixer a Reus, a l'octubre de 1956, encara que resideix a Sant Vicenç de Montalt des de 1997. 

És titulada universitària en Arquitectura Tècnica per l'Escola d’Arquitectura Tècnica de Barcelona, i té el títol d'Arquitecte per l'ESTAB, Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona, professió que exerceix professionalment des de 1986.

TRAJECTÒRIA ARTÍSTICA

Aquesta activitat professional la compagina amb la pràctica del dibuix, aquarel·la, pintura i gravat, les seves passions des de ben jove:

No es cap novetat. De ben petita ja m’agradava dibuixar i pintar. Preferia abstraure'm amb els dibuixos a la meva habitació mentre els meus tres germans s’entretenien amb jocs bastant més bel·ligerants. Jo dibuixava personatges de dibuixos animats de la televisió, els pintava amb llapis de colors, després els retallava i els enganxava damunt cartolines,... em feia els meus cartells i quadres. Recordo també que tenia costum d’il.lustrar el quadern de ciències naturals del col·legi. M’ho passava molt bé. 

Tan era així que no vaig entendre com els meus pares em feien anar a classe de solfeix de piano, se’m feien les classes eternes, quan jo preferia dibuixar. Però aviat hi van posar remei i vaig començar a anar a les classes de dibuix del Centre de Lectura de Reus. Allí els temps sí que corria depressa. 
Vaig tenir la possibilitat d’estudiar a Barcelona i per descomptat que havien de ser uns estudis relacionats amb el dibuix o l’art en general, perquè era el que més em motivava; potser per això em vaig decidir per l’arquitectura.  
Mentre estudiava vaig anar a aprendre la tècnica de pintar en aquarel·la, a l’acadèmia del Sr. Rossell, que recordo que sempre em deia ...”com disfrutes!,...tens el paper esquitxat“. És veritat, mentre pintava no me n'enterava de res. L'espontaneïtat i la màgia de l’aquarel·la  sempre m’ha abduït, potser per això sempre ha estat la meva preferida. Fins a tal punt que l'estoig amb el pinzell, el paper i la caixa d’aquarel·les són per a mí els millors companys de viatge. 

Els viatges han estat i són encara les millors fonts d’inspiració; a partir dels quatre apunts que prenc amb aquarel·la, després vaig desenvolupant versions amb oli, amb acrílic o amb gravat, de la temàtica del viatge que més m’ha impressionat o m’ha impactat. 



En els darrers anys he tingut més espai de temps pel meu gran “hobbie”, per anar treballant diferents tècniques, que sempre he compaginat amb la feina d’arquitecte.


Formació  
  • Entre 1999 i 2004 va assistir com a alumna al Taller de Pintura del Casal de Llavaneres, amb la professora titulada en Belles Arts Susana Barra.
  • Entre 2005 i 2008 assisteix al Taller Artístic del Casal de Llavaneres, amb el professor titulat en Belles Arts Isamel Cabezudo, amb la Introducció al projecte artístic i Introducció al gravat de linòleum. 


  • Alumna del Taller de Gravat organitzat pel Patronat de Cultura de Mataró, dels  professionals Pilar Lloret i Jordi Rosés, amb la introducció i pràctica de les diverses tècniques del gravat en planxa de coure, estampat en tinta negre i en color , “a la poupée” o “roll on”.
  •  Pràctiques de gravat en el taller Edicions Murtra, durant tres anys. 


EXPOSICIONS

La Margarita ha participat en nombroses exposicions: 
  •  Participació a les exposicions “Artistes locals” de Sant Andreu de Llavaneres, a la Sala d’exposicions del Casal, en el transcurs de la Festa Major d’hivern dels anys 2000 a 2004.
  •  Participació en el Projecte de gravat col.lectiu “El viatge digital, resseguint-me”, workshop de Ismael Cabezudo-Joan Carles Gonzalez, exposat a la Casa Arenes de Mataró (Juny-Juliol 2008)

  • Participació en el MINI ART, exposició col·lectiva de l'Associació Sant Lluc, amb dos gravats (Novembre 2009)
  • Participació en la Mostra Col·lectiva de Gravat de l'Associació Sant Lluc, a la Sala de La Presó (setembre-octubre 2010)

  • Participació a la Col·lectiva Sant Lluc 2011
  • Participació amb tres gravats fets al Taller de Murtra Edicions a la Col·lectiva de Gravat Gravadors i Incisori, del Taller de Gravat de Mataró, a Can Palauet (octubre 2011 - gener 2012)



  • Participació amb tres gravats fets al Taller de Murtra Edicions a la Col·lectiva de Gravat Gravadors i Incisori, del Taller de Gravat de Mataró, en exposició itinerant per Itàlia (Cori, Roma i Latina) de novembre de 2011 a gener de 2012.
  • Participació en el Mini Print Internacional de Cadaqués (2012)
  • Participació en el Mini Print Internacional de Cadaqués (2013) amb quatre gravats fets al Taller de Murtra Edicions.
  • Participació en la Col·lectiva 15 x 15 sobre paper de l'Associació Sant Lluc per l'Art, a La Presó de Mataró (gener 2014)



MERCATS I FIRES D'ART 

· Fira d'Art i Dibuix de Mataró, maig de 2013


· Mercat d'Artistes de Granollers, juny 2013


· Mercat d'Artistes de Sant Vicenç de Montalt, agost 2013

· Expo-Mercat d'Art del Museu del Càntir d'Argentona, novembre 2013



WEBS 

La Margarita té dues webs per a la seva activitat artística, que us recomanem que visiteu amb atenció.

  • La primera es la botiga d’art on line, bastant especialitzada en gravats i de caràcter professional. Cada obra conté la informació de la data treballada, tècnica, suport, edició,... De fet aquesta web li serveix com a espai expositiu en plan professional. Aquesta web permet descarregar les fotos de les obres

  • La segona web surt del mateix lloc però afegint /margaritabertran


Aquesta segona web te un caràcter més descriptiu dels seus treballs: explica les fonts d’inspiració, els aspectes treballats i la seva evolució.
A la pàgina d’inici hi ha una classificació dels aspectes o característiques principals dels seus treballs (Petits móns, Llums, Simetríes i reflexes, Abstraccions, Gravats, Quaderns de viatge)
Finalment a l’espai GALERIA es mostren totes les fotos dels treballs (dibuixos, aquarel.les, apunts de viatges), organitzades en diferents espais ( quaderns de viatge, olis, gravats, abstraccions,...). 
Aquesta web no permet descarregar les fotografíes, per això us en seleccionem algunes perquè us feu una idea de la varietat de la seva obra: